Register for free to receive our newsletter, and upgrade if you want to support our work.
Október 2-án kezdődik az idei UH Fest, amellett pedig, hogy természetesen mindegyik nap mindegyik előadót érdemes megnézni, az alábbi szelekcióval igyekszünk segítséget nyújtani azon koncertlátogatóknak, akik erre esetleg valamiért nem vállalkoznak.
Itt van tehát az a top 5 UH esemény (sorrend nélkül), amit MMN-ileg ajánlunk figyelmetekbe.
Enrico Malatesta plays Éliane Radigue: Occam Ocean Occam XXVI – október 2., hétfő, Turbina
Éliane Radigue az elektronikus zene történetének egyik meghatározó alakja: az 1950-es években tagja és formálója volt a francia musique concrète mozgalomhoz kötődő innovatív zenei törekvéseknek, ezt követően pedig szalaggal és szintetizátorral dolgozott, főként az ARP 2500 modellel.
2001 óta egy-két kivételtől eltekintve Radigue nem komponált elektronikus zenét, helyette viszont elkezdett akusztikus hangszeres előadókkal dolgozni; számukra, illetve velük írni darabokat. Az Occam névre keresztelt sorozat 2011-ben indult: ennek több, egymással párhuzamosan futó altípusa van, az egyes darabok pedig római sorszámozással vannak ellátva. Ami közös bennük, az az Occam sorozat alapkoncepciója:
- lebontani a zeneszerző és előadó közti hierarchikus viszonyt,
- életre hívni Radigue víztestekhez, hullámokhoz és áramlatokhoz fűződő vízióját, és persze,
- hűnek maradni az ismert Occam borotvája elvhez, mellőzve a túlzásokat, a többletet.
Ennek a sorozatnak a 26. etapja az Enrico Malatestával írt darab, ami a Turbinában fog megszólalni.
Az Occam sorozatról egyébként megjelent egy önálló kiadvány a Sound American folyóiratban, melyben több interjú és esszé nyújt közelebbi betekintést Radigue és a több tucatnyi zenész közös munkájába.
Gabber Modus Operandi – október 7., szombat, Trafó klub
Az indonéz duó 2018 óta ontja magából az energikus attitűddel, gamelán ütőhangszerekkel és vérbeli bangerekkel operáló zenéjét. A GMO két tagja Ican Haram (MC & porondmester) és DJ Kasimyn (DJ), zenéjükben megidézik a nyugati világokban elterjedt hardcore, rave, esetleg techno műfajokat – európaiként hallgatva a 200 BPM-et sem mellőző zenéjüket, ezek az egyik elsődleges asszociációim. Azt viszont mindenképp érdemes megemlíteni, hogy Ican és Kas számára a GMO elsősorban a saját, indonéz zenei identitásuk és érdeklődésük kifejezésére szolgál, semmint bármilyen nyugati zenei zsáner lekövetésére. A nevüket is könnyű félreérteni: tudtátok, hogy a “gabber” a bahasa nyelvben a motorok bőgetésére, szétpörgetésére használt kifejezés? Az asszociáció a holland mikrozsánerre tehát, habár lazán ott van, de inkább másodlagos.
Rien Virgule – október 4., szerda, Francia Intézet
Vaskos, torzulásokba hajló tónusok, lecsupaszított ének és kemény, szikár ritmikák jellemzik a francia trió zenéjét, ami az apró elektronikus pattogásokból a legdiszharmonikusabb gerjedésekig tud eljutni, akár egy számon belül is, többször. A kaotikus struktúrák használata azonban nem kizárólagos rendezőelv: ha a flow úgy kívánja, a Rien Virgule-nél simán előjöhetnek stabilabb, bólogatósabb lüktetésű szegmensek is, tiszta szintikkel és kitárulkozó énekekkel.
Primteori #A++/¤ – október 3., kedd, Turbina
A Primteori egy még mindig pofátlanul fiatal zenekar, ahol a tagok egyenként is elég sok és karakteres, egyéni vagy csoportos projektben vettek/vesznek részt (Bulk, Roh Yugen, Önkiirtás stb.) hallójárataink terrorizálása és a nyugalom megzavarása céljából. Mindenki örömére ezt egy ideje már csoportosan teszik, különösebb műfaji határok nélkül: ha egy műértőt kérdeznénk, hogy mi ez, azt mondaná, hogy “szabad zene”; ha pedig a srácokat, akkor ők valószínűleg azt, hogy “nemtom, zaj”. Erre az estére kiegészül velük Tóth Vilmos a Palánta (és még rengeteg más) zenekarból, illetve Árpási Gergő, ex-Youth Violence tag, ezért dobálták még a nevük mögé azt a pár plusz karaktert.
Nourani – Porteleki – Kristóf – október 7., szombat, Trafó
Tahereh Nourani egy Bécsben élő, iráni gyökerekkel rendelkező hangművész, munkájában elektroaukusztikus hangszereket, felerősített és széteffektezett tárgyakat szólaltat meg. Peformanszaiban halk, óvatos neszezésekkel és kattogásokkal dolgozik, amellyel egy kifejezetten minimalista attitűdöt képvisel. Az UH felkérésére az este során kollaborációban fog fellépni a szintén számtalan hangszert használó, improvizációban és zenei együttműködésekben tapasztalt Porteleki Áronnal, illetve a leginkább szoftveres környezetekben mozgó Kristóf Mártonnal.