🔗 Peter Bernath & Vava

Peter Bernath

A ’90-es évek vége óta aktív lemezgyűjtő, DJ és producer. A Plug & Lay eseménysorozat és kéthetente jelentkező Tilos Rádiós műsor alapítója, valamint 2011 óta az RTS.FM budapesti stúdiójának vezetője. Ugyanebben az évben kezdett együtt dolgozni DJ Nagával, akivel hosszú éveken keresztül léptek fel b2b formációban és szerveztek underground elektronikus zenei eseményeket elsősorban a LÄRM-ben, illetve indított mai napig havonta jelentkező podcast sorozatot a Radiozora.fm-en Lost Minute néven.

Laurentiu Gavrilă kifinomult, sallangmentes és végletekig következetes produceri munkássága az évek során sok lemezzel gazdagította a gyűjteményem. A különféle alteregók alatt (többek között Funk E, Marvin Gain, Bhikkhu) publikált időtálló kiadványai a mai napig megkerülhetetlen elemei a lassan építkező warmup szetteknek. Különösen megrendített, amikor szeptemberben egy tragikus balesetben elhunyt. Erről  október végén a Playedby label egy 15 számos, eddig kiadatlan zenékből összeállított, In Memoriam című album formájában emlékezett meg, a bevételt a család számára felajánlva.

Amikor nekiláttam kiválogatni ezt az öt, számomra fontos zenét, az elsők között villant be a kolozsvári RQZ neve, akinek megjelenéseit általában vakon húzom be. Raul Moldovan évek óta stabil hangzásvilágot képvisel a minimal/microhouse színtér legfontosabb kulcsfigurái között. A februárban megjelent Sunset Strip EP 'B' oldalát elfoglaló kerek tízperces 'The Rhythm' számomra az év kimagasló zenéje, melyben tökéletes összhangot képez a kivételes sound design, a patikamérlegen kiegyensúlyozott, mégis elképesztően feszes ritmusszekció és az üdítően hipnotikus bassline, melynek repetitív jellege teszi igazán meditatívvá és megunhatatlanul transz-szerűvé.

A Cybotron volt az egyik legelső és legfontosabb formáció (élén Juan Atkins-szel), amely a Detroit techno műfaját megteremtette az 1980-as évek elején, ezzel korszakalkotóan elindítva egy zenei forradalmat. Egy hosszú, több évtizedes szünet után Juan Atkins 2023-ban tért vissza a Cybotron névvel Laurens von Oswalddal kiegészülve. A duó 'Parallel Shift' című 2024-es EP-je mesterien frissíti fel a klasszikus, jövőbe mutató electro hangzást, ami a 80-as évek elején úttörő volt. A címadó szám pedig azonnal a felső polcra került, és igazi hidegrázós pillanat volt az idei Alkotótáborban a szettem végén felrakni.

Két kedvenc budapesti klubestem a Deepfields és a Technodub Seance, így nem volt kérdés, hogy az alapítók első közös, vinylen debütáló kiadványára belehallgatás nélkül csapjak le. Idén novemberben pedig már a második Schönherz Records megjelenést vehetjük kézbe, melyet ezúttal is a legendás Stefan Betke masterelt, a dubtechno fejek legnagyobb örömére. Az EP-ről a címadó "Thermal"-t választottam, ami a lemez zárásaként tökéletesen rakja egyensúlyba az alkotók hosszú évek óta polírozott, egyedi hangzásvilágát.

Első számú kedvenc hazai élőzenei formációm, a Jazzbois határokon is átívelő sikereit jól mutatja, hogy tavaly már a világ leghíresebb (Montreux), majd idén a legnagyobb (Montreal) jazz fesztiváljára is meghívást kapott. A ’90-es évek hip-hop hangzását és a modern beatmaker kultúra esszenciáját elképesztő lazasággal és szakmai alázattal ültetik át élő, improvizatív keretek közé. Nagy öröm volt látni, hogy legújabb, decemberben megjelenő lemezükön az általam szintén nagyra tartott producerzsenivel, Gnorkkal dolgoztak együtt.

Vava

Vava imádja a zenét, ezért minden módon űzi, ahogy csak tudja, legyen szó producerkedésről, DJ vagy live szettekről, mixing/masteringről vagy billentyűzésről. 2020-ban vágott bele a producerkedésbe – eleinte csak beateket csinált, majd lassan belecsöppent az elektronikus zene vonzáskörzetébe, ami egyből beszippantotta. Jelenleg a PTE elektronikus zene és médiaművészet szakán harmadéves hallgató, a Csodaszoba DJ és producer duó egyik fele, emellett a 4/4 eseménysorozat egyik szervezője. Stílusa mind DJ-ként, mind alkotóként elég diverz, melyet nem is próbál jelzők és határok közé szorítani. Nagy fejtörést okozott neki az a feladat, hogy csupán 5 trekkel írja le, hogy milyen a zenei víziója DJ-ként, mert ez egy két órás szettbe sem szokott beleférni.

Van pár olyan zenei elem, amit nehezen tudok megunni, amelyek közül ebben a zenében több is megjelenik. Dub akkordok, bugyborékoló basszusok, organikus perkák, acid bassline-ok és elfolyós effektek. Emellett szerintem egyedül, fejhallgatón hallgatva is legalább annyira élvezetes, mint egy buliban. Nagyon szépen építkezik, egy letisztult dubos környezetből a végére egy szétacidozott agyament univerzumban kötünk ki.

Jó sok bulit megjárt már velem ez a trekk. Imádom megtörni egy-két breakbeattel a 4/4 központú szetteket, nagyon friss és legalább annyira táncolható. Ez a zene számomra kellően okos, de egyben mégis egy favágó, nyers energiabomba. Szeretem, amikor bugyuta hangokat úgy tud rendszerezni egy producer, hogy tökéletesen beleilljenek egy szokványos környezetbe, és ezáltal játékosságot vigyenek a hangképbe.

Nagyon precízen megírt club banger. Itt is egy finoman kimunkált építkezésnek lehetünk fültanúi, ahol egy steril alapra pakol rá különböző hipnotikus elemeket a német nagymester. A trekk egyik fő eleme ez a tökéletes FM basszus, ami szinte végigcipeli magával a többi részletet. A szám második felében elhangzó elfolyós kiállás nagyon jól esik, hogy aztán még nagyobbat üssön, amikor visszatérünk a meneteléshez. 

Igazi klasszikus, mégis megunhatatlan. A Groove La Chord számomra az elektronikus tánczene paradicsomos tésztája, ami zavarba ejtően egyszerű, azonban minden alkalommal betalál. Zseniális ebben az etűdben, hogy tökéletesen működik house és techno környezetben is, és a kora ellenére is friss hatást kelt. Egész végig ugyanazt a pár elemet halljuk, viszont a struktúra mesteri, és ezért sem lesz unalmas. Nyers, de mégis hipnotikus felvétel, ami mögött egy egyedi történet is lapul. A detroit techno egyik ékköve egy Svédországban nevelkedett szír szerzőtől, aki ráadásul azt se tudta, milyen zenét csinál igazából – hisz elmondása szerint korábban nem is hallgatott detroit technot.

Gyerekkorom kedvenc filmjében, a Lovagregényben szerepel a War Low Ridere, amit egy mesteri átdolgozásban hallhatunk. Nem vagyok az ismert számok remixeinek a híve, viszont ez nálam kegyetlenül betalált. Kellően változatos, és piszok módon működik a tánctéren is. A számot egy Route 8 szetten shazamoztam, ahol külső szemlélőként is nagyon jót buliztam rá. Ezek mellett azért is muszáj voltam iderakni ezt a tracket, mert csomó garaget meg jókedvű houset is játszok, viszont azok most ebben a listában nem kerültek előtérbe.

Fotó: Gabor Nemerov