A belváros perifériáján, egy kifejezetten nem bizalomgerjesztő mellékutcában bújik meg a portói önkormányzati vinylarchívumot gondozó intézmény, a Fonoteca Municipal. Miután a város közkönyvtára rövid idő leforgása alatt két különböző rádiótól is adományként kapott két, külön-külön is többtízezres lemezgyűjteményt, hét évvel ezelőtt úgy döntöttek, új modell bevezetésével kísérelik meg annak feldolgozását és kezelését. Így jött létre a kifejezetten a gyűjtemény feldolgozásáért felelős, új létesítmény.

"Impozáns, akadémiaibb környezetben már álltak polcon ezek a lemezek. Sajnos vagy nem, kiderült, hogy nem a környezet magasztossága a kulcs." – magyarázza Armando Sousa, az intézmény eseményeiért és archívumáért felelős munkatársa. "A legrosszabb ugyanis, ami egy ehhez hasonló gyűjteménnyel történhet, hogy statikus ballasztként ül a polcon. Mozgatni kell az elemeit, a szó valódi és átvitt értelmében egyaránt. Amit ez a több tízezer lemez képvisel, az egy kimeríthetetlen forrása az asszociációs lehetőségeknek. Minden lemez apropót szolgáltat egy tágabb kontextus feltárására, és minden lemez kapcsolódik számtalan másikhoz - ezek a láncolatok újabb kombinációs lehetőségeket adnak, hogy így tapasztaljunk meg új dolgokat rajtuk keresztül. Ez viszont nem megy magától – kurátori mentalitással lehet élővé tenni a gyűjteményt."

"A Fonoteca ezt kínálja. Egyrészt gyűjteményt a maga fizikai valójában, másrészt mankókat, kapaszkodókat az élvezetéhez, értelmezéséhez."

Ezek a mankók pedig változatos formában állnak rendelkezésre és termelődnek újra hétről hétre: a digitális archívum esszéin, cikkein túl hetente ingyenes, kifejezetten szellemes tematikákat felvonultató listening sessionnel, nyilvános interjúkkal, podcastokkal szolgál az intézmény bárki számára teljesen ingyen. A klasszikus archívumi feladatok ellátása mellett (digitalizálás, katalogizálás, állagmegóvás) ezek a tevékenységek adnak életet a projektnek mind a külső érdeklődők, mind az archívumot feldolgozó csapat számára.

Plasztikusan mutatja be az egy-egy kiragadott lemezben megbúvó, kibontásra érdemes kontextus lehetőségeit az Armando asztalán éppen heverő, avatatlan szem számára tucat-kacatnak látszó karácsonyi lemez. "Az emögött az album mögött álló alkotó például nagyon fontos karaktere a város zenei színterének. Autodidakta zenészként futott be komoly karriert, és ennek tükrében még nagyobb szó, hogy miután egy balesetet követően elvesztette a képességét, hogy hangszereken játsszon, az általa írt oktatókönyveken zenészek generáció nőnek fel a mai napig, és az általa vezetett hangszerbolt is sarokköve volt évtizedekig a helyi zenésztársadalomnak. Bár én sem tudtam, szomorú apropót ad az erről éppen írt cikknek, hogy napra pontosan három éve halt meg."

Az aprólékos katalogizálás, a zenei világ széles és elmélyült ismerete szükséges hozzá, hogy lendületben tartsa a gyűjtemény élettel való megtöltését. Öt évtizedet ölel fel, és mivel a közrádió adományából származó anyagban főként komoly- és népzene dominál, a katolikus rádiótól kapott lemezek között pedig a könnyűzene és a kísérletibb műfajok, így bár vannak átfedések, de inkább az jellemző, hogy a kettő szépen kiegészíti egymást. Az intézmény könyvtárhoz hasonló, állandó nyitvatartás mellett ingyenesen látogatható és szabadon hallgatható a gyűjtemény minden eleme (azok is, amelyek egyelőre nem szerepelnek a rendszerben), ezt a lehetőséget azonban érthető módon kutatókon és a néha felbukkanó music supervisorokon kívül kevesen használják ki. "Teljesen felesleges elvárni, hogy az emberek maguktól érdeklődni kezdjenek általuk nem ismert lemezek, egyéniségek, életutak iránt. A mi feladatunk, hogy példákkal szolgáljunk kapcsolódási felületekre, mert számtalan ilyen van." A szerda esti visszatérő közös, tematikus zenehallgatás talán a legjobb demonstrációja ennek a tevékenységnek. "Nem a tények és adatok sorolása a lényeg, hanem az asszociációs pályák, amelyek mentén egymás után tudunk fűzni bizonyos szempontok alapján akár igen távoli dolgokat is. Ha a zene és az irodalom kapcsolata a téma, egy rövid összefűző beszélgetés után követheti egymást Beethoven és Iron Maiden." Bár három éve, a kezdetekkor esetenként csak két-három érdeklődő volt jelen, a formátum mára beérett, és a helyhiány a legkomolyabb probléma a teltházat meghaladó látogatószámokkal. "Az volt a célunk, hogy újrateremtsük azt a sokak számára emlékek szintjén ismerős szituációt, amikor a zenehallgatás, az élmények, benyomások, esetleg többletinformációk megosztása közösségi formában valósult meg. Bebizonyosodott, hogy erre korosztálytól független igény van. Tizenévestől a nyugdíjas korosztályig minden csoportból jönnek, rengeteg a visszatérő vendég, akiknek a heti rutinjába tartozunk, de mindig jönnek új arcok is. Heterogén, élő közösség."

Armando különösen fontosnak érzi ezt annak tükrében, hogy a zene megismerése és fogyasztása egyre inkább előre kijelölt pályákon zajlik.

"A sokat hivatkozott "algoritmus" korában fontos megérteni, hogy bár esetleg azt hisszük, valójában nem egy titokzatos programsor ismeri ki akár nálunk is jobban a saját ízlésünket, hanem fizetett megjelenéseket tartalmazó playlistekkel tartjuk kényszerpályán azt. Ezeknek az alapvetően kapitalista logikát követő gyakorlatoknak az alternatíváit szeretnénk bemutatni a magunk eszközeivel. A tudatos kultúra-, és így zenekeresés feladásával bár munkát spórolunk meg, de elesünk a felfedezés esetlegességének örömétől és szépségétől."

Ennek a mentalitásnak a visszahozatalára, megfontolására késztetnek a ház egyéb programjai is. Szakmabeli, vagy szakmán kívüli alkotók választanak számukra fontos lemezeket, amiket beszélgetésekkel megszakítva hallgatnak meg a közönséggel együtt a Fonoteca kiváló akusztikájú, de informális terében, ami lehetővé teszi a rendhagyó megoldásokat. "Aki jelen volt Cristina Planas Leitão koreográfus Fleetwood Mac listening sessionjén, biztos, hogy örökre emlékezni fog rá, hogy szombat délelőtt vadidegenekkel a földön fekve hallgatta azt." – idézi fel Armando. A zenéhez való újszerűbb, tudatos kapcsolódáson túl további réteget adnak azok az események, ahol a zene kilép a Fonoteca keretei közül, és más terekbe átlépve, az értelmezési síkok közé behoz szociológiai, urbanisztikai, néprajzi motívumokat is. A kiszervezett helyszínek és kurátornak felkért közreműködők között találunk a helyi brazil közösséget képviselő borbélyt és nagydumás kocsmárosnőt is, akik saját tereikben mesélnek a számukra fontos zenékről és azok hátteréről – a Fonoteca szervezésében. A nagyobb figyelem persze óhatatlanul nagyobb nyomást is tesz a szervezőcsapat vállára. "Sokkal több időt vesz el az utóbbi időben a felkészülés egy-egy tematikus alkalomra, és így végső soron kevesebb energia jut az archívum más módon történő feldolgozására. De ez nem baj. A lényeg az, hogy legyen felület, amin keresztül fenn tudjuk tartani az érdeklődést."

Bár ezek alapján esetleg adná magát, Armando nem rajong az Európa-szerte népszerűvé vált listening bar koncepcióért. "A fúziók korát éljük. A cipőboltban lemezt árulnak, a koncerthelyszínre meg beszélgetni járnak sokan. Ez szerencsésebb esetben csak erőltetett, szerencsétlenebb esetben diszfunkcionális párosításokat szül. Szerintem az alapvetően beszélgetésre, szocializálásra szánt terekbe koncentrálást feltételező zenei formátumot vinni az utóbbiba tartozik. Ezért a magam részéről nem keresem a lehetőséget, hogy a listening sessionjeinket bárokba vigyük."

Fotó: Fonoteca Municipal do Porto

Az intézmény teljesen egyedülálló, gyakorlatilag a saját műfaját teremtette meg. “Párizsban tudunk egy részben hasonló intézményről (Médiatheque), de az is jelentősen különbözik a miénktől.” Így az egész formátumot maguk találták ki mind a fizikai hozzáférhetőséget, a digitális felületeket, a kapcsolódó tartalmakat illetően. Az infrastrukturális, logisztikai részletekben hatalmas segítség volt az együttműködő közkönyvtár tapasztalata, a katalogizálás pedig részben nemzetközi sztenderdek szerint történik. Ezzel szemben a digitális platform esetében sokat merítettek már létező open source adatbázisok gyakorlataiból – ami mellett viszont frissítően hat a világklasszis, kortárs grafikai megvalósítás is. “Néha halljuk, hogy a mi példánkon itt-ott felbuzdultak mások, de a kezdeményező kedven túlmenően nem tudunk róla, hogy valahol létrehoztak volna hasonlót az indulásunk óta.” Holott elvi síkon a lehetőség mindenhol adott lenne – biztos, hogy számtalan lemezgyűjtemény porosodik ilyen-olyan intézmény tulajdonában világszerte, akik kapacitás vagy hozzáértés hiányában nem tudnak mit kezdeni vele. Bár effektíve bevételt nem lehet vele generálni, egy hasonló projekt közel sem csak állami fenntartásban képzelhető el.

Beszédes, hogy a Fonoteca nem az ország fővárosában, hanem Lisszabon gazdasági, kulturális ellenpontjaként funkcionáló Portoban üzemel. “Történelmi folyamatokkal magyarázható Porto állandó alternatív légköre, hiszen számos szempontból pont ezt a funkciót töltötte be: alternatíva volt. A diktatúra évtizedeiben itt szabadabb volt a légkör, hiszen a cenzúra árgus szeme kevésbé koncentrált ide északra. Mindig is volt viszont egy erős felső-középosztályi réteg, aki igényelte is és támogatni is tudta a tömegkultúrán túli művészeti törekvéseket. Ha ennél régebbre akarunk visszamenni, akkor is azt látjuk, hogy a szuverenitás, a központtól különálló önmeghatározás mindig is része volt a város karakterének. Volt időszak, amikor külön engedély nélkül a királynak sem volt ide bejárása.” A város szerepe az ország zenei életében a gyűjtemény polcain is megmutatkozik az értő szem számára. “A portói érdekeltségű Orfeu kiadó katalógusában a fado (flamenco-hoz hasonlítható, de annál sokkal nyomasztóbb portugál műdalformátum és zenei műfaj – a szerk.) és popzenei kiadványok mellett helyet tudtak kapni a politikaibb élt is felvonultatni képes művek, amik Lisszabonban nem mentek volna át.” Bizonyos mintázatok mögött viszont sokkal banálisabb okok húzódnak meg. “Rejtélyesnek tűnő dolgokba is belefut az ember – mi a fenéért adták ki például Portugáliában, portugál terjesztéssel az itt akkoriban teljesen ismeretlen manchesteri focicsapat himnuszát? Sajnos azonban a tapasztalat azt mutatja, hogy nem mindenhol van sztori, ahol azt sejtene az ember. A legtöbbször az ilyen és ehhez hasonló esetek mögött egy-egy speciális szerződés, kapcsolt áru, vagy hasonló, lehangolóan prózai gazdasági ok van.”

Fotó: Fonoteca Municipal do Porto

Hogy nem a város számtalan, üresen álló, ámbár romos palotáinak egyikében kapott helyet a gyűjtemény, azt az anyagi okok mellett praktikus szempontok is diktálták. “A projekt helyszínét a város az ARDA nevű zenei központtól bérli, és az ő ingatlanukon osztozik. Ez számtalan előnnyel jár, hiszen így az infrastrukturális kérdéseket illetően minden kézenfekvő közelségben van. A szomszéd szobákban keverőstúdiók, felvevőhelyiségek vannak. Ha digitalizálni kell egy lemezt, minden azonnal rendelkezésre áll. Ha podcastot kell felvenni, szintén házon belül adott minden, ezeket a kapacitásokat nem nekünk kell előteremteni és fenntartani.”

Amikor arról beszélgetünk, hogy a könnyűzene vajon végérvényesen megszűnt-e szubkultúrák formáló erejeként létezni, Armando szintén a múltban lejátszódó folyamatokon keresztül igyekszik megérteni a jelent. “A hetvenes-nyolcvanas években volt egy hatalmas felfutása a különböző “érintetlen” hagyományos zenék iránti érdeklődésnek – field recordingokat, népzenei gyűjtéseket kell érteni ezalatt. A kilencvenes évekre ez teljesen eltűnt. Az utóbbi években újult erővel bukkant fel. Én úgy látom, hogy a zenében nem csak a műfajokra jellemző egyfajta ciklikusság, de a fogyasztási szokásokra is, ráadásul a fiatal korosztály közel sem annyira homogén, mint amennyire azt feltételeznénk. Való igaz, hogy sokan vannak, akikről kiderül a foglalkozások alkalmával, hogy maximum harminc másodperces egységekben képesek befogadni a zenét. De nem lehet elmenni amellett, hogy ugyanebből a korosztályból olyanok is sokan vannak, akik kifejezetten albumokat keresnek, egyben “fogyasztják” őket, szisztematikusan akarják feldolgozni és megismerni komplett színtereit a múltnak, néha egészen szélsőséges kuriózumokra fókuszálva. Ha azt vesszük, a popzene mint szó maga is kiüresedett. Az idei évben a legtöbb figyelmet Portugáliában egy shoegaze lemez kapta – ez egyszerre jó példa a műfajok felbukkanásának ciklikusságára, és arra is, hogy a könnyűzenére és a popzenére sokáig használt fogalmaink éppen újradefiniálódnak.”

A fizikai jelenlét mindenesetre meghatározó eleme az intézmény frissentartásának.

“Megindító látni, hogy egy lemezjátszó mint szerkezet milyen igéző hatással tud lenni a streaming szolgáltatók személyreszabott vizuális ingerparádéján felnőtt generáció tagjaira is. Ahogyan a műanyagba vájt barázda megszólal egy tű alatt. Mi ebből a varázslatból kovácsolunk közösséget.”
Fotó: Fonoteca Municipal do Porto


Jelen cikk az EM GUIDE projekt keretein belül jött létre. Az EM GUIDE célkitűzése az európai független zenei magazinok támogatása, és underground zenei színterek erősítése. A projektről bővebben az emgui.de oldalon olvashattok.

Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.