Register for free to receive our newsletter, and upgrade if you want to support our work.
A külföldi fesztiválokat bemutató sorozatunkban a következő az eredetileg lyon-i Nuits Sonores, ami májusban a szülőhelyén, októberben pedig Brüsszelben kerül megrendezésre. A lyon-i a 20. alkalom volt, ami még úgyis nagyot ment, hogy az évszakhoz képest hideg volt. A Nuits Sonores egy többhelyszínes feszt, köztük – mondjuk, hogy INOTA-style – egy ipari térfoglaló spottal, a La Sucrière nevű régi cukorgyár helyszínén. A La Sucrière ad egyébként helyet a Le Sucre nevű rooftop klubnak is, ami amellett, hogy egy fesztivál stage, a fesztivál főszervező Arty Farty szervezet által futtatott reguláris klub (egész évben nyitva).
Esplenade stage (La Sucrière helyszín)
Valószínűleg a szervezet kiváló kapcsolatainak köszönhetően tudta például helyettesíteni az utolsó pillanatban kieső Caterina Barbierit Lorenzo Sennivel, aki a Fagor művekben (Usines Fagor) játszott. Érdekes módon a közönség nem annyira élte/érezte a giget (és emiatt, vagy más miatt Lorenzo is grumpy-nak tűnt), de utána Moderaton helyreállt a rend. Lehet, hogy ez egy hasonló a jelenség ahhoz, amit egy EXILES est mutat Bánkon/Kolorádón (csak sokszoros méretben)? Annyiban elvárható lett volna egy kicsit több motiváció (és értés) a közönség oldaláról, hogy a Nuits Sonores egy dedikáltan gépzenei fesztivál – még akkor is, ha előkerülnek dobok és gitárok, pl. Neuzeitliche Bodenbelage – lsd. képen is.
Salle 1930 stage (La Sucrière helyszín)
A Nuits Sonores egyik különlegessége a European Lab nevű konferencia sorozat, amit egy ideje főleg a (Nuits Sonores) fesztiválokkal párhuzamosan tartanak, és ez az októberi fesztivál esetében is így lesz. Divat lett konferenciázgatni fesztiválok alatt/mellett, de keveseknek sikerül igazán hitelesen és tartalmasan. Főleg azért, mert a szervezők ideje és kompetenciája fesztivál (és zene) fókuszú, és a konferencia csak egy extra (maximum második a prioritásban), még akkor is, ha felkérnek egy külsős csapatot a kurálásra/lebonyolításra. A Nuits Sonores és a European Lab esetében ez talán azért működik jobban, mert a közös főszervező, a már említett Arty Farty, egy két lábon álló (száz fő körüli!) szervezet, aminek egyik lába a klub és fesztivál, a másik pedig a független kultúra misszió és annak propagálása. Az utóbbi szervezeti egységnek köszönhetően az Arty Farty erős hálózattal rendelkezik az EU-s kultúrafinanszírozási terepen (Creative Europe stb.) és ebbe a tevékenységbe illeszkedik a European Lab sorozat is. Az őszi konferencia például olyan témákat dolgoz fel, mint a MAGMA-tól (Microsoft, Apple, Google, Meta, Amazon), mint digitális platformoktól való függés, ami valljuk be, spot-on téma (pl. hogy lehet az, hogy DIY-ultraemancipált “underground” projektek Metán – Facebook, Instagram – kommunikálnak, főleg Európában, miközben az összes említett cég amerikai érdekeltségű?).
Helyszín: Usines Fagor
Az Arty Farty egy másik futó projektje a Reset! hálózat (annak koordinálása), ami egy Creative Europe Network projekt. Tehát EU-s adópénzekből gazdálkodik, hasonlóan egyébként a SHAPE-hez – aminek az UH Fest is tagja –, csak az a Creative Europe Platform szekciójában kapott támogatást. A Reset! független kulturális projektek egy hálózata, aminek egyébként az MMN Mag és a Lahmacun rádió is tagja. A Reset! fő aktivitásai cikkek (pl. az MMN által kurált Szervező erők a magyar improvizatív zenei szcénában írás), workshopok (pl. a szintén MMN szervezésű Független zenei újságírásról szóló workshop és panel), mobilitás, és trainingek (utóbbi sorozat 2023 őszén indul).