Register for free to receive our newsletter, and upgrade if you want to support our work.
MMN: A Mogul egy magyar PA gyártó, idén tíz éves a cég. Te alapítottad a céget, és a cég fő hangfal építője is vagy. Mi a sztori, honnan jött a Mogul?
Triff Adorján: Már kisgyermekkoromban is hangszórókkal bütyköltem, hangdobozokat építgettem, tulajdonképpen mindenből, amit találtam. Teleraktam a gyerekszobám hangszórókkal. Fateromat is érdekelte ez alapszinten, a barátjával utánépítettek pár híres hi-fi hangfalat, mindig ott nyüzsögtem. Ez akkor még csak játék volt számomra, ami hobbimmá vált. Sok, saját magam részére és ismerősnek elkészített / tervezett jellemzően hi-fi hangdoboz után, építettem néhány komolyabb hangfalat. Ezeket barátaimmal szervezett kis bulijainkon használtuk. Idővel rendszeressé vált, hogy kibérelték tőlem a kis aranyos hangrendszeremet, és azt hiszem itt kezdett komolyra fordulni a dolog. Magasra helyeztem a lécet, egyre nagyobb teljesítményű dobozokat terveztem, egyre nagyobb rendszerekben gondolkoztam és rövid idő után eljutottam az elérhető legmagasabb minőségű alkatrészek felhasználásáig, ebben láttam ugyanis az egyetlen járható utat. Olcsó hulladékot nagyon sokan forgalmaznak, de az indíttatásom pont az volt hogy jobb munkát végezzek náluk. Zene és bulirajongóként rettenetesen idegesített a 2000-2005 körül tapasztalható, számomra elviselhetetlen hangminőség a nyilvános helyeken. Mára nem csak én és a cég, de az általános helyzet is sokat fejlődött és eljutottunk oda, hogy Mogul Audio Budapesten és környékén napról napra a vezető világmárkákkal versenyez a hangosítási feladatok ellátásáért a kis és közepes rendezvényeken.
MMN: A Mogul nemrég hivatalos trademark lett. Mik a tervek?
TA: Egyre inkább a fejlesztésre és tervezésre, a gyártásra illetve forgalmazásra szeretném fektetni a hangsúlyt. Nagyon hosszú bevezető időszakon vagyunk túl, hiszen gyakorlatilag a nulláról indultunk, jelentős kezdőtőke híján minden bevételt visszaforgattunk fejlesztésre. Én nem szeretem a hype-ot. Ilyen szempontból egészen mostanáig szembementem az alapvető hagyományos üzleti elvekkel és minden direkt reklámot szándékosan elkerültem. A termék és a brand közvetlen, tapintható megismertetése a cél. Ezt eddig annyira komolyan vettem, hogy egyetlen kéretlen ajánlatot sem küldtem el ez alatt a 10 év alatt. Minden munkánk és vállalásunk felkéréseken alapul a mai napig is. Ezen most finoman változtatnunk kell, mert az eladási példányszámok növeléséhez még szélesebb körben ismertté kell válnunk. Nem célunk a saját szolgáltatási körünket és készletünket a végtelenségig duzzasztani és hatvanhatodik óriás hangosító céggé válnunk egy egyébként is túlzsúfolt piacon. Fogunk a jövőben is hangosítást szolgáltatni, de a hosszú távú célunk a hazai és a nemzetközi piacra betörni termékeinkkel. Sajnos ebben a kategóriában a hazai felvevőképesség alacsony, hiszen egy komplett, relatíve kicsi rendszer ára is nagyon könnyen meghaladja a tízmillió forintot, így a hazai piac maximum ugródeszkának tekinthető. Sokan mondják hogy szükség lenne olcsó modellekre, szerintem ez nem így van. Nem szeretnék éppen csak elviselhető termékekkel foglalkozni, melyeknél sírva fakadok, ha arra gondolok mit adunk el, és cserébe nyakunkba vennénk rengeteg szervizelést is. Jelenlegi szériáinkban gyakorlatilag nincs meghibásodás, de ennek ára van, nem lehet fillérekből megoldani. Arculatépítésben és marketing munkálatokban le vagyunk maradva, ezek a közeljövő feladatai.
MMN: Kijött az új Mogul mélynyomó, a sV4 típus (lsd. cover kép), aminek egyik főpróbája az Ozorán, a Pumpui stage-en volt. Az új még az utolsó S218 V2-nél (sV2) is nagyobb, ami egy 80 kilós hangfal, két 18 zollos hangszóróval (az MMN-nek is ilyen van). Mik a legfontosabb tudnivalók az új modellről?
TA: Nem mondanám Ozorát főpróbának. Már májusban megjelentünk más rendezvényeken vele, de már azok sem próbák voltak. A prototípus januárban megszületett, és a kísérletezés nem publikusan zajlik. Az sV4 egy teljesen más rendszerű doboz. Míg az S218 V2 (sV2) kvázi egyszerű klasszikus bass-reflex sub, az sV4 egy tölcsér – band-pass – bass-reflex hybrid. A tervezésénél a cél a villámgyors tranziens átvitel volt, ami jelentősen definiáltabb reprodukálást jelent amellett, hogy sokkal magasabb hangnyomásra képes. Közérthetően: precízebb, az egyes, egészen rövid és gyorsan ismétlődő mélyhangok pontosan, határozottan elkülönítve hallhatóak, szemben az egyszerű bass-reflex technológiával, ami sajnos hajlamos ezeket a gyorsan ismétlődő hangokat összemosni, érthetetlenné tenni. Ez főleg a legmodernebb magas tempójú tánczenéknél érzékelhető. Az sV4 hangnyomása megdöbbentő, pontossága a levegőben szinte tapintható. Ennek megvalósítását tekintettem a feladatnak.
MMN: Kisebb mélyládát nem akartok csinálni? Mondjuk egy kompakt 15 zollost (ami befér egy kispolskiba)?
TA: Csinálni is szoktunk, de általában tervezek és gyártunk! 🙂 Bocsánat, ezt fontosnak tartottam megjegyezni. Néha mondják hogy hangfal faragás, építés, sértegetni próbálnak viccesen a fűrészárú kifejezéssel, stb. Nos, ezen a kategórián rég túl vagyunk. Precíziós tervezés és gyártás történik. A fa hangdobozokat az elérhető legmagasabb technológiával, CNC maró / vágó gyártósoron készítjük, alaktartó illesztési technológiával szereljük össze és a festéknek csúfolt bevonat is az elérhető legmagasabb minőségű kétkomponensű melegen felhordott térhálósodó ipari high-end vízálló bevonat. Az összeszerelés annyira komoly, hogy fizikai behatásra nagy eséllyel maga a fa törik el és nem az illesztés. Tárgyra térve: de igen, van ilyen modellünk már legalább 6 éve. Jelenleg nincsen készleten és nem is gyártjuk, mert eddig nem volt rá igény. Az összeset eladtuk szépen lassan és nem került újra a gyártósorra. Nemsokára újra elő fognak kerülni olyan modellek, amelyeket még felépített brand nélkül korábban félretettem, színesebb lesz a választék.
MMN: A Külvárosi Techno bulik egy Mogul showcase is. Oda saját “szub-mély” ládát is szoktál vinni (azaz három felé vágod a hangot, top, szub és szub-mély tartományokra). Ez a szub-mély csak “belső” modell vagy van ilyen a Mogul portfolion?
TA: Nos, talán nevezhetjük showcase-nek, de én inkább úgy mondanám, hogy kézenfekvő a tisztán hobbiból szervezett bulimon a saját hangrendszeremet használni. Soha nem használtam reklámfelületnek ezt az évente 2-3 alkalommal megrendezett tág baráti összejövetelt. Valójában a kedvesem, saját magam, és a hozzánk hasonló beállítottságú ismerőseink szórakoztatására hoztam létre ezt a bulisorozatot. Visszatérve a hangosításra: bárki által elérhető a lehetőség hogy a rendszereinket így használja. Ha teljesen pontosak akarunk lenni, akkor 4 utas meghajtásról beszélhetünk. Nincs passzív elektronika, dedikált processzor út számolja és saját erősítő csatorna hajtja a sub, mély, közép és magas hangszórókat. Tulajdonképpen 4 út aktív. Abban az esetben szoktuk 3 helyett 4 sávra bontani a tartományt, ha ezt valami különösen indokolja. (Mega rendezvényeken akár sokkal több sávra / útra is szét kell bontani). Hát ez a buli pont ilyen. A technoban nagyon kell a “lórugás”, ez a megoldás ezt szolgálja. Az sV4 szubboknál egyébként nincsen szükség a mély tartomány ketté bontására. Akkora a -nemzetközi szakzsargon szerint- “punch” hogy inkább vissza kell fogni. Ha lesz még ilyen buli, valószínűleg sV4-et viszünk és 3 utas lesz a rendszer. Egyébként az utolsó kérdés jogos, használunk olyan hangfalakat amelyeket nem lehet megvásárolni, se célzottan kibérelni, ezek tartalma és képessége mindig titok pontosan addig, amíg publikus nem lesz, (mosolyog), azaz nevet kap, vagy eltüntetjük végleg. sV3 például úgy létezik, hogy mégsincs. Megterveztem, eljutott a prototípusig, aztán eldobtam. Benne van rengeteg idő és pénz, de végül nem tetszett. Lehet később előveszem. Most pihen!
MMN: Mi a helyzet a Mogul topokkal? Azt hallottam, hogy sztárok is szokták dicsérni, hogy milyen jó monitorok. Szerinted melyik a jobb, a top vagy a szub?
TA: Nem lehet a két típust egymáshoz mérni, de azt mondhatom, hogy az sV2 szubbokat én nem kedvelem annyira. Az összes ilyen rendszerű szub típushoz hasonlóan, nem elég definiált a hangja. Ez tény. Mérhető, hallható. Sokan szeretik, én sem utálom, de ez szubjektív. Az emberi hallás az egyik legszubjektívebb dolog a világon, sehogy nem tudjuk ábrázolni, hogy pontosan mit hallunk, mi nem tetszik vagy mi tetszik egy hangzáson. Ilyen magyarázásokkor hallottam már olyan égbekiáltó marhaságokat, melyekre inkább csak egy nagy mosollyal válaszoltam, mert a beszélgetés túl hosszúra nyúlt volna, és utálok a hangorkánban üvöltve társalogni…. A szélsőséges véleményekkel nem szoktam foglalkozni. Ugyanannyira nonszensz amikor valaki azt mondja, hogy élete legjobb hangrendszerét hallja, mint amikor azt, hogy “ez egy szar”. Igen szokták a sztárok is dicsérni a hangdobozainkat, sőt vásárlási szándékkal is meg szoktak keresni, de negatív kritikát is kapunk, mindegyiknek örülök, mert legalább van visszajelzés, de nagyon kevés az olyan ami használható. Ennek többek között az az oka, hogy gyakorlatilag látom az erősítőn hogy a DJ hány éves. Ezt azt jelenti, hogy az idősebbek ordíttatják a monitorokat, míg a fiatalok éppen hogy csak cincogtatják (vannak ellenpéldák, sajnos kevés). 20 éves DJ konkrétan 1 wattal hajtja, a 40 feletti a maximummal, 1000 wattal vagy többel, tiltásig. Miért? Mert már nem úgy hall. Nem ugyanazt hallja. Egymás után fellépő két DJ sokszor homlok egyenest máshogy vélekedik. Egyiknek hangos és sok a magas, a következőnek halk és kevés a magas. Többek között ezért is vezették be a legújabb DJ keverőkön a monitor EQ-t. Szépen beállíthatja magának az arányokat a saját hallásához. Üdvözlöm a tervezőt, csak azt nem értem miért csak most!? 😀
MMN: Nagy sznobériák vannak PA téren. Itthon nagy dili a Martin, a Void, és persze a Funktion-One. A Mogul szerinted ezekhez képest milyen, árban és minőségben?
TA: Eladási listaárban jelentősen olcsóbbak vagyunk. Nem szeretnék konkrét számokról beszélni, de annyit mondhatok, hogy a nagyközönség az általa elképzelt árakhoz a Mogul esetében nyugodtan adjon hozzá egy nullát, az előbb említett világmárkák esetében pedig szorozza be ezt is kettővel – hárommal, néha akár tízzel. Szolgáltatási árakban már nincs ilyen nagy különbség, hiszen a kitelepülés alapvető költségei nagyjából minden céget ugyanúgy terhelnek, és viszonylag nagy a verseny. A verseny ellenére emelkedő árak mellett sokszor dolgoztunk drágábban, mint a konkurencia, mert az ügyfél hozzánk ragaszkodott még így is. Azt hiszem mi egy kicsit a reális ár alatt dolgozunk, a többi nagy cég pedig nagyon a reális alatt. Erre a feladatra ennyi pénz van, ennek nincs más oka. Ha mindenki a reális árat kérné, a bulik – koncertek legalább fele nem valósulna meg. Olcsó a belépő, kicsi a forgalom a bárban, magasak a költségek. Más a helyzet persze egy non-profit rendezvényen, de ez most más kérdés. Minőségi összehasonlítást inkább nem tennék. Én nagyon szeretem ezeknek a gyártók mindegyikének bizonyos modelljeit. Rajongom a hangtechnikáért és így rajongok a hangfalakért is, még akkor is, ha nem a sajátom vagy éppen konkurenciám. Az hogy egyes helyszíneken adott rendszerek hogy szólnak, annyi mindentől függ, hogy minőségi következtetést hiba levonni belőle. Akusztika, DJ anyagának minősége, a kért / követelt keverő / effekt / lejátszó minősége, emberi tényezők (hangmérnök-hangtechnikus), korlátozó tényezők mint pl. környezet nem tolerálja a hangos basszust vagy a teljes hangerőt, egyes esetekben az őrült szervező, akinek jobban tetszik ha ordít mintha szépen szól, stb. stb. Én szeretem az említett márkákat, ugyanakkor nem csak a fa, hanem az erdő mögé is látok. Rengeteg jó hang van a világon. D&B, Adamson, EAW, TW, Next, reggelig sorolhatnám, melyek jobbak -szerintem- mint a fentiek, de itthon nem ismerik. Valószínűleg nem elég hangzatosok a magyar fülnek ezek a nevek, ráadásul nem hypolja őket senki, a tájékozódó érdeklődő pedig elég kevés.
MMN: Mogul van budapesti klubokban (pl. Auróra, volt Corvin) és rendszeresen hangosítotok fesztiválokon is (pl. UH, Ozora, stb.). A Mogul itthon fogalom. Terveztek külföldre is?
TA: Az említetteken kívül sok-sok-sok klubot, bulit, fesztivált, koncertet, sajtótájékoztatót, divatbemutató, gálaestet, tüntetést, céges rendezvényt, színházi előadást, átadót, kiállítást és megnyitót és még ki tudja mit megcsináltunk. Jelenleg 200 ügyfelünk van. Igen, lassan nyitunk külföldre is. Abban a pillanatban, hogy késznek érzem rá magunkat, teljes erővel.