A Blue Sun a buli- és fesztiválsorozat Terra Kontra szervezője, Hanussen (Törkenczy Ármin) és a Moonbase Patel Disco tag Kozmo D (Papp Dávid) közös projektje, mostanra visszatérő téma a magazinon. Eleinte a volt Blutorange-ban hostolt listening session, később az online térben futó mixsorozat, amely mostanra vált teljes jogú kiadóvá első, május 22-én megjelent, nemes egyszerűséggel ​​BLSN001VA-ra keresztelt válogatásalbumukkal. 


Ármin és Dávid volt Kalózos kollégák, és mint ebből sejthető, számos változatos műfajú lemezkülönlegesség tulajdonosai, azonban mindketten leggyakrabban éjszaka szórakoztattak dj szettjeikkel, amely többnyire nem csak zsánerben, hanem tempóban is behatárol. Ezért született meg bennük az arra való igény, hogy a polcaikon pihenő, bulikban sosem játszott gyöngyszemeket valamiképpen megosszák a közönségükkel. A Blue Sun alternatívát nyújt mind számukra, mind a hallgatóik számára, hogy kiszakadjanak a sokszor fárasztóan gyors zenék világából. Projektjükben ehelyett a műfaji sokszínűség, a lokális zenei színtér képviselői, a kísérletezés, de legfőképpen a figyelemmel való zenehallgatás kerül előtérbe.

Az utóbbi időben egyre lassabb zenéket hallgatok. Elfáradtam az elektronikus zenében is, és visszatértem sok olyan műfajhoz – azoknak a gyökereihez vagy mai újragondolásához –, amelyeket aligha vettem elő, mióta először betettem a lábam a LÄRM ajtaján. Nagy örömmel fogadtam, amikor először hallottam róla, hogy a Blue Sun a következő állomásához ér ezzel a kiadvánnyal, és még így is meglepődtem, amikor meghallottam, hogy valójában mennyire változatos és true az album. Méginkább mert – habár kétségtelenül jó zenékről van szó – kétlem, hogy óriási piaci rést fedne le az egyre gyorsuló (mind BPM-ben, mind termelésben) magyar, közép-európai vagy európai színtéren egy ilyen kiadó. Persze én szeretném a leginkább, hogy ne legyen igazam.

Stílusok széles skálája jelenik meg az albumon a dubtól a jazzen át az experimentális elektronikáig. Ennek ellenére egy koherens és koncepciózus gyűjtés, ami annak is köszönhető, hogy a válogatásra került számok túlnyomó többsége kifejezetten erre a kiadványra készült. A sorrendiség is a VA-kra nem feltétlenül jellemző jelentőséggel bír. A kazettán is megjelent album nemhogy lineáris, de körkörös ívet fut be: a narancs és kék oldal számai hangulatuk szerint rendeződnek, de egymáshoz harmonikus átvezetésekkel kapcsolódnak, így az oldalak végtelenítve cserélgethetők, hallgathatók egymás után.

A válogatásalbum 11 ismert, ismeretlen vagy éppen másképp ismert zenészt, zenekart és producert vonultat fel. Nem lennék meglepve, ha versenyezne a legtöbb első megjelenéses artistot gyűjtő kazetta-válogatások világrekordjáért. Szeretném hinni, hogy többnyire képben vagyok a budapesti zenei közeggel, de az előadói névlistát olvasva egyenesen elszégyelltem magam a fogalmatlanságomon. Ugyanakkor jól is esett nem az ismert neveket viszontlátni – jó látni, hogy bővülni tud a szcéna, és hogy izgalmas zenéket várhatunk Magyarországon a közeljövőben. Adta magát, hogy felkeressem a friss label boss Törkenczy Ármint, és megérdeklődjem, hogy mit illene tudnom a válogatáson megjelenő artistokról.

Narancs oldal

A nyitótrekk a Shanti plays címre hallgat, és egy gyönyörű, letisztult és laza dub, a Filter Tips, a Szoba Studióból ismert Li és Füstös duójának első megjelenése. Az a benyomásom, hogy manapság nem túl erős a budapesti szcéna dubban (dédelgetett zsáneremben), számomra pedig épp ezért is kedves ez a trekk. Minden fesztiválon illene megszólalnia idén, ahol napközben működik elektronikus zenei színpad.

A következő a Deep Glaze frontemberéből lett producertől, Yorgos Golestastól származik, aki az elmúlt években többször is feltűnt a PLUTO Soundon yorgos nevű elektronikus zenei alteregójával. A Limerence a teljes néven kiadott debüt EP-jéről származó single, egy Háló Sára által énekelt vokálra építő dreamy downtempo-trip hop szerzemény.

A The Flat Whites atismusic (Kiss Attila) és Zyklus (Bóna Zsolt) új duója, akik egy trip-hiphop/nujazz határán táncoló számmal (Sizzle) kezdenek bele közös pályafutásukba.

A következő Orlando x Dom Beats szerzeménye, akik először 2018-ban jelentek meg együtt, majd mindketten csatlakoztak a Wavy-hez a 2022-ben megjelent BABEL-en. A Kasa című számban Kosztolánszki Dominik előveszi a rá jellemző jazzes, laid-back hiphop beateket, amelyek nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy én is megszeressem az egyébként tőlem távol álló műfajból érkező Wavy-t.

A Purple Chamber a tavalyi Kikeltetőn debütált Mádavától, mellyel az előadó a decemberi single-je utáni második megjelenését jegyzi. Egy vegytiszta dreamy indiepop, ami nem tudom, hogy egy reneszánszt vetít-e elő (valószínűleg időszerű lenne), de mindenképpen jó húzásnak gondolom.

A narancs oldalt a Sitmob - Catfall zárja. Sokat látott jazzisták mobil utcazene duója, zongorán Tálas Áron, dobon Klausz Ádám. Egy végtelenül szórakoztató projekt remek száma, persze nem is számítanál másra tőlük.

Kék oldal

A Sauropoda 2019-ben alakult és 2021-ben jelentette meg első albumát, Krizbai Domokos (Antropomorf), Kocsis Levente (Odd ID) és Lukács Péter prog-rock-jazz triója. A válogatás eleji teljes ellazulás után ez a szám rázza fel a hallgatót: a Bugs in the Basement Part I. egy nagyon tömény szerzemény, kubricki suspense, James Bondi coolness és kígyóbűvölés tengelyen. 

Majd jönnek az elektronikák. FLUIDUM egy fiatal feltörekvő producer és dj, az albumon debüt megjelenése hallható. Hibrid live setjeit idéző sejtelmes, lomha, sötét darab a tumult.

Akïi az egyetlen külföldi az albumon, olasz származású, Berlin-based producer, aki az ottani “queer-ambient” illetve “fura klubzene” szcénában aktív. Az increspature del mare e del tempo nem éppen egy tengerparti koktélozós háttérzene, de jól idézi a mediterrán vibrálást a levegőben, és általában egy nagyon szép ambient/IDM/elektronika.

The Stanley Maneuvert valószínűleg nem kell nagyon bemutatni, egy igazi underground úttörő, dj, producer, kortárs táncdarabokhoz szerez zenét, szervezőként pedig az Under500 fesztivál zenei programjáért és a Folyékony Máshol sorozatért felelős. Meditatív ambienttel, a Hínárossal jelenik meg az albumon.

Az oldalt záró Meltdown mögött Zahár Fanni fuvolista, szaxofonista, dj, producer áll Zakhorov nevű projektjével. Fannit rengeteg formációban el lehetett már csípni, jelenleg például Àbáséval és Devával zenél együtt, de első szóló megjelenésére a Blue Sunnál került a sor. Egy igazán varázslatos, fuvolás jazz-ambienttel koronázza meg a kék oldalt.

Nagyon inspiráló számomra, amit a Blue Sun csinál; amikor először volt szerencsém beszélni Árminnal egy korábbi cikkem kapcsán, azonnal világos volt számomra, hogy amit és ahogyan ezzel a projekttel képviselnek, az őszinte, minőségi, és annak ellenére (vagy éppen azért) is értékes, hogy szembe megy a piaci trendekkel. Sejtem, hogy (budapesti) kiadót nem különösebben nyereséges vezetni, és ez egy olyan projekt esetében, amely még dj toolokat sem értékesít, hatványozottan igaz lehet. Nincs tehát egyszerű helyzetben a Blue Sun, de remélem, hogy sok ilyen kiadványt hallhatunk még a kiadótól, mert izgalmas és fontos eleme lehet a budapesti és magyar szcénának. 

Az album megvásárolható digitálisan és kazettán a Blue Sun Bandcamp-oldalán, elérhető hamarosan a budapesti lemezboltokban, az albumhoz készült zine-re pedig várhatóan ráakadhattok a Blue Sun jövőbeli eseményein és az ISBN könyv+galériában.


Fotók: Novák Doro

Kazetta design: Idil Emiroglu

Jelen cikk az EM GUIDE projekt keretein belül jött létre. Az EM GUIDE célkitűzése az európai független zenei magazinok támogatása, és underground zenei színterek erősítése. A projektről bővebben az emgui.de oldalon olvashattok.

Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.