Register for free to receive our newsletter, and upgrade if you want to support our work.
2022. áprilisától 2023. februárjáig futott az MMN Mag rádiós felületén (MMN radio) az ismeretterjesztő, beszélgetős infotainment sorozatunk, a Bevezetés. A 8 részes sorozat arra vállalkozott, hogy egy beszélgetés formájában betekintést nyújtson az elektronikus zene meghatározó elemeibe, fogalmaiba; közérthetően, sokszor egyfajta kérdezz-felelek jelleggel és valós idejű hangkeltés formájában. Mindegyik epizód a Lahmacun rádió stúdiójában készült, a nyolcból két alkalommal pedig meghívott zenészek meséltek az adott epizód témájához illő hangszerükről, zenélési metódusaikról és egyéb alkotói gondolataikról. A Bevezetésnek nem volt célja, hogy gear-fókuszú legyen, ám mivel az elektronikus zenekészítés erősen eszközközpontú (illetve magam is szeretek elmélyedni egy-egy hangszer sajátosságaiban), ezért az egyes epizódok sokszor egy adott hangszeren keresztül beszéltek tágabb értelemben egy témáról (ld. Korg MS20 mini → szubtraktív szintézis).
A sorozatot nagy mértékben inspirálta Leonard Bernstein 1958-ban indult, majd 14 éven át folytatott televíziós sorozata, a “Young People’s Concerts”. Bernstein az ez idő alatt megvalósított 53 epizód alatt több zenei témát, műfajt és zeneszerzőt taglalt, melyeket élőben adott elő teltház előtt a New York-i Filharmonikusok közreműködésével. A sorozat gyerekek, fiatalok egy teljes generációjának adott meghatározó élményt és értő viszonyulást a zenéhez. Bernstein munkája példamutató és rendkívül inspiráló volt ahhoz, hogy belevágjak és végigvigyem a Bevezetést, amelyben a cél hasonló volt: érthetővé, hozzáférhetővé tenni azt, ahogyan a zene megszólal, felépül – esetünkben a klasszikus zene helyett az elektronikus műfajokra fókuszálva.
Első epizód – Szubtraktív szintézis
Melyben bemutatásra került a legismertebb szintetizátor-típus. Minimális történeti áttekintéssel és sok-sok reverb effekttel pedig megszólalt egy Korg MS20 mini.
Második epizód – Szubtraktív szintézis II.
Melyből kiderült, milyen más szubtraktív szintik vannak, mi a különbség az analóg és digitális elektronikus hangszerek között. Az elmondottak demonstrálásához egy billentyű-nélküli Nord Rack 2 szólalt meg.
Harmadik epizód – FM szintézis
Egy merőben más hangkeltési elv, a frekvencia-modulációs (FM) szintézis került kibeszélésre, erős fókusszal annak eredetére és bemutatására egy 1985-ös Yamaha DX21 szintivel. Disclaimer: a háttérben ventillátor zúgott, mert nagyon meleg volt.
Negyedik epizód – West Coast szintézis
A meghívott vendégünkkel, Bertók Marcival (Triglav) vettük át a szubtraktív szintézissel szinte egy időben kifejlesztésre került másik elektronikus hangkeltési módot, amely teljesen más megközelítéssel futott neki a hangkeltésnek, mint keleti parti sorstársa. Marci jóvoltából egy Buchla Music Easel szólalt meg.
Mi az a dobgép, hogyan működik, mióta vannak? Szó volt még szekvenszerekről, lábdob-szintetizálásról, és megszólalásra került egy Elektron Machinedrum.
Hatodik epizód – A moduláris szintetizátor
A meghívott vendégünkkel, Révai Nándival (Roh Yugen) veséztük ki, hogy mi az a moduláris szinti, mi rajta ez a sok kábel, és miben más mint egy hagyományos szinti. A megszólalt hangszer Nándi saját összeállítású, egyedi modulár-rendszere.
Milyen új perspektívákat nyitott meg a sample-alapú gondolkodás komponálásban, zenehallgatásban és kultúrateremtésben? Történeti áttekintés több irányból, fontos dolgok pontokba szedése, legalább egy DJ Overdose szám lejátszása, végezetül pedig egy 1979-es soul nóta szétszedése egy Elektron Octatrackkel.
A záróepizódban bemutattuk, melyek azok az effektektípusok, amelyek a legtöbb elektronikus zenében megjelennek. A reverb, delay és chorus effektek megértéséhez pedig a kultikus 1989-es Alesis Quadraverb volt segítségünkre.